Masteroppgave

I 2011-2013 tok jeg en master i medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi ved NTNU. I den tverrfaglige mastergraden fordypet jeg meg blant annet i spørsmål rundt samfunn og sosiale medier, kommunikasjon i organisasjoner og mediepsykologi.

Som masterstudent engasjerte jeg meg rundt studieprogrammet: Jeg var referansestudent i  to emner og det siste året var jeg studentrepresentant i programrådet for medievitenskap.

Masteroppgaven min handlet om omdømmet til musikkorpsbevegelsen.

Omdømme var et tema som fanget interessen min da jeg tok et emne om kommunikasjon i organisasjoner. Som ivrig korpsmusikant på fritiden, var jeg nysgjerrig på hvorvidt medielandskapet hadde noen innvirkning på omdømmet til en bevegelse jeg fornemmet hadde rykte på seg om å være for nerder.

En spesielt utsatt gruppe mente jeg måtte være tenåringer, fordi identitet er så viktig for den aldersgruppen. Jeg intervjuet derfor ni trønderske ungdommer, for å kunne studere kvalitativt hva slags bilde de hadde av musikkorpsbevegelsen. Resultatet jeg kom fram til, var at dette er sammensatt. Det «ytre» bildet de hadde av bevegelsen var mer påvirket av hva de så i media, mens det mer sammensatte «indre» bildet handlet mer om deres personlige møter med korps og mennesker som spiller i korps.

Jeg tror det jeg lærte i arbeidet med masteroppgaven er overførbart i enhver jobb som har med kommunikasjon å gjøre, og jeg håper dette er kunnskap som blir satt pris på i årene framover.

For å lese hele resultatet, kan du trykke på linken lenger opp.

Forside masteroppgave