Her om dagen fikk jeg spørsmål om hva mitt beste tips til å få folk til å gjennomføre brukerundersøkelser er. Etter å ha tenkt meg litt om, innser jeg at jeg faktisk har et par tips å komme med, og her er de:
1: Få frem hva den som gjennomfører undersøkelsen faktisk kan få ut av den
Folk flest har mye å gjøre, og får kastet brukerundersøkelser etter seg hvor enn de snur seg. Spørreundersøkelser i tide og utide kan være like irriterende som telefonselgere dersom du ikke får noe igjen for det. Derfor må du vise hvorfor jeg skal orke å bruke tid på akkurat denne undersøkelsen.
Å friste med en fin premie kan selvsagt fungere, men jeg tror det er enda viktigere med en god pitch som fokuserer på brukeren. Hva får jeg igjen for å bruke tid på dette? Kan hverdagen min bli enklere?
2: Gjør det kortest mulig
Igjen er det tidsklemma og tålmodighet som kan komme i veien. I de fleste tilfeller er det større sjanse for at jeg orker å gjennomføre en undersøkelse som tar maksimalt to minutter, enn en som er forespeilet å ta et kvarter å gjennomføre.
Komprimer, få med det viktigste. Gjennomfør heller flere kortere undersøkelse enn en kjempelang, hvor hver har sitt fokusområde.
3: Vær der brukeren er
Hvem inngår i målgruppen din? Er de på nett? Foretrekker de å oppsøke deg fysisk?
4: Finn ut hva du egentlig lurer på!
På skolen snakket vi om å finne en god problemstilling, det gjelder også her. Snevre inn og få frem hva du egentlig er ute etter å finne ut av.
Bruk tid på formuleringene. Kan spørsmålene misforstås? Er de for lange? Kan det sies på en annen måte?
5: Bruk tid på utforming
For meg er det lite som er så irriterende som dårlige svaralternativ når jeg først velger å bruke tiden min på å gjennomføre en spørreundersøkelse. Når ingen av alternativene passer meg, og særlig om det gjentar seg på flere spørsmål, er det lite sannsynlig at jeg gidder å gjennomføre hele undersøkelsen. Er det vanskelig å navigere, eller siden laster tregt på internettundersøkelser, gir jeg også fort opp.