
Bispehaugen Ungdomskorps 1. mai 2016. Foto lånt fra LO Trondheim (kan brukes fritt til ikkekommersielle formål)
Da jeg flyttet til Trondheim i 2006 begynte jeg å spille i Bispehaugen Ungdomskorps. De siste årene har jeg hatt flere frivillige verv og engasjert meg i det sosiale utenom øvingstid.
2019: Sponsor- og dugnadsansvarlig
Etter å ha sittet i alle mulige komitéer de siste årene, har jeg nå tatt turen innom styret. Der sitter jeg nå som sponsor- og dugnadsansvarlig, et verv med varierte oppgaver. Foruten å koordinere dugnader har jeg også ansvar til nyhetsbrev ut mot støttemedlemmer. Der prøver vi å vise litt mer av det som skjer bak kulissene, og litt annet enn det som kommer fram i sosiale medier.
Og du, trenger du et korps eller et lite ensemble til en spesiell anledning, er det bare å ta kontakt på e-post: sponsor@bispehaugen.no

Fanfare på folkets hus. I forbindelse med mitt nye verv prøver jeg å dokumentere litt av de ulike spilleoppdragene vi har, slik at vi kan vise mer visuelt fram hva slags type oppdrag vi tar på hjemmeside med mer.
2018: PR-ansvarlig for høstshow
Etter å ha forlatt arrangementskomitéen til fordel for de unge lovende, fikk jeg spørsmål om å være PR-ansvarlig for korpsets hørskonsert et år til. Det sa jeg selvfølgelig ja til!
I 2018 var jeg også med på å arrangere korpsets 95-årsfest. Det ble en staselig feiring på Ringve Museum, som seg hør og bør for et 95 år gammelt ungdomskorps. I tillegg satt jeg i korpsets musikkomité, og fikk være med og velge repertoar for store og små konserter.

Siden temaet for høstkonserten i 2018 var bursdag, valgte vi å presentere alle instrumentgruppene iført partyhatter og annet partystæsj. Her er korpsets trompetgruppe, en fargerik og positiv gjeng
2016/2017: PR-ansvarlig i arrangementskomité
Siden februar 2016 har jeg hatt rollen som PR-ansvarlig i korpsets arrangementskomité. Det meste av arbeidet i denne komitéen foregår på høsten, da vi har en større showkonsert. Av PR-arbeid har vi hovedfokus på sosiale medier (Facebook og instagram). I tillegg pleier vi å ha en liten plakatkampanje, legge inn konserten i ulike arrangementskalendere samt å kjøre et lite stunt i byen helga før konserten.
Etter å ha hatt denne rollen flere ganger tidligere begynner jeg nå å få erfaring med markedsføring på et veldig lite budsjett. I 2016 satte jeg sammen en PR-gruppe som jobbet sammen fram mot høstkonserten, og det var veldig spennende og morsomt å få lede denne gjengen. En slik gruppe fungerte veldig godt, og ble derfor også benyttet året etter.
Til korpsets tradisjonelle adventskonsert er det litt mindre jobb på alle fronter. 2016-konserten fant sted i flotte Lademoen kirke. Til denne konserten satset vi først og fremst på sosiale medier og jungeltelegrafen, og jeg laget derfor dette stemningsfulle banneret til Facebook-eventen.
2014: PR-ansvarlig i ny komité
I 2014 ble det laget en helt ny komité i korpset, en arrangementskomité. Dette var et prøveposjekt som ble innført fast året etter. Min rolle i komitéen ble kalt PR- og informasjonsansvarlig. Jeg hadde ansvar for å spre informasjon om prosjektene våre, og å jobbe for å få publisitet i lokale medier. Jeg hadde også ansvar for å lage plakater og program til de største arrangementene våre.
2012/2013: skape blest
I 2013 fylte korpset 90 år, og det ble satt ned en jubileumskomité som skulle sørge for at dette ble feiret skikkelig. Min rolle var å jobbe med «blæsting», altså PR og markedsføring. Dette ble et svært spennende og lærerikt år for meg. Jeg fikk prøve mye for første gang, og jeg fikk anledning til å prøve mange av mine egne idéer. Siden budsjettet naturlig nok var trangt, førte dette til et morsomt behov om å komme med kreative løsninger.
Blant annet var jeg en pådriver for å ta sosiale medier mer i bruk og jeg lagde en plakatkampanje med få, men synlige plakater.
Som et ledd i arbeidet med å øke engasjementet i hele korpset, vekket jeg det gamle medlemsbladet BUKAROS til live igjen. Dette ble godt tatt i mot, noe som førte til at bladet ble holdt i live et par år etter jubileumsåret også. Som en bonus for meg, fikk jeg trening i å bruke flere Adobe-program.
2012: Prosjektleder for konsert
Sammen med en medmusikant, og i samarbeid med korpsets styre arrangerte jeg korpsets vårkonsert. Med tema film hadde vi veldig mange idéer, og noen av dem fikk vi gjennomført. Denne våren fikk jeg mye erfaring med hva som skal til for å arrangere en mellomstor konsert, og mitt engasjement for korpset vokste kraftig i denne perioden. Jeg ble også en av pådriverne for å systematisere hvordan korpset organiserte arrangementene sine i større grad. I dag har korpset en egen arrangementskomité, som muliggjør erfaringsoverføring i større grad enn å ha en enkelt prosjektleder for hvert arrangement.
2011/2012:
I 2011 var jeg medlem i korpsets økonomikomité. Jeg hadde i hovedsak ansvar for å skrive søknader om økonomisk støtte. Flere av søknadene ble innvilget, noe som blant annet førte til at korpset kunne investere i nye uniformsbukser og -hatter i jubileumsåret 2013.

I 2017 var korpsets høstforestilling inspirert av film og TV-spill. Som hovedkulisse laget kulissegruppa to «Supermario-rør» som ble plassert på ulike steder på scenen. Bildet er tatt noen få dager før show, og viser en engasjert og litt fjasete gjeng. Akkurat sånn som det skal være!